اخباروگزارشات کارگری2تیر1393

- کاهش محکومیت شاهرخ زمانی

- ویژه نامه کانون به مناسبت “22 خرداد-روز لغو کار کودک”

- واگذاری سهام معدن سنگ ‌آهن مرکزی لغو نشده است – اعتصاب کارگران معدن سنگ آهن بافق کماکان ادامه دارد

- اعتصاب کارگران پتروشیمی تبریز

- تجمع اعتراضی کارگران قند اهواز این بارمقابل ساختمان مرکزی بانک ملت درتهران

- اخراج تعدادی ازکارگران کاغذ سازي پارس هفت تپه وکارون شوشتر

- مرکزآمارنرخ بیکاری زمستان1392را اعلام کرد

- فوت یک کارگربراثر گازگرفتگی چاه

کاهش محکومیت شاهرخ زمانی

مصاحبه رادیوکوچه با مادر شاهرخ زمانی

شادیار عمرانی – بهرنگ زندی / رادیو کوچه

با خبر شدیم که حکم زندان شاهرخ زمانی فعال کارگری، عضو هیات بازگشایی سندیکایی نقاشان و نیز از اعضا کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل‌های کارگری یک سال کاهش یافته است. شاهرخ زمانی که در سال ١٣٩٠ به ١١ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، پس از گذراندن ٣ سال از زندان خود  که با مشقت ها و سختی های بسیاری همراه بوده است هفته‌ی گذشته در دادگاه تجدید نظر تبریز به ریاست قاضی علیزاده مشمول یک سال تخفیف در حکم شد و حکم زندان او به ١٠ سال کاهش یافت. وی طی سه سال گذشته تحت شرایط سختی همچون تبعیدهای اجباری تا اعتصاب‌های غذای طولانی در اعتراض به ناملایمات و رفتارهای غیرقانونی قرار داشته است. جزئیات بیش تر را از زبان خانم نجاتی، مادر شاهرخ زمانی می‌شنوید.

خانم نجاتی: « تجدید نظر را به تبریز فرستاده بودند اما این‌ها گفتند فقط یک سال از حکم را کم می‌کنند، ده سال دیگرش را باید بگذراند. من هم که تبریز هستم و مریضم. هر یک ماه یا دو ماه به ملاقات می‌روم. اما دخترش هر هفته به دیدارش می‌رود. حال شاهرخ بد نیست. کاری نمی‌تواند بکند. دوران حبسش را باید بکشد. اگر این‌جا بود راحت‌تر بود. من هر هفته می‌توانستم به دیدنش بروم. اما دخترش هم کلاس و کار و زندگی دارد. نمی‌تواند هر هفته کارش را رها کند و به ملاقات برود.

من بارها با نهادها صحبت کردم و خواسته‌هایم را گفته‌ام. اما نتوانسته‌اند که موجب شوند ترتیب اثری داده شود. خواسته‌ی من این است که به پرونده‌ی پسرم رسیدگی کنند که مگر چه گناهی کرده است که به او ده سال زندان حکم داده‌اند؟ آن‌ها [نهادها] فشار آوردند و باعث شدند که این‌ها [ مسوولین] اعتصاب غذای شاهرخ را بشکنند و او را به زندان گوهردشت بازگردانند. اما بیشتر از این چه کنند؟ این‌ها [مسوولین] گوش نمی‌دهند. الان دیوان عدالت اداری جمهوری اسلامی به حکم زندن او اعتراض کرده است. باز هم تبعیدش کرده‌اند. گوش نمی‌دهند. من چند بار پیش قاضی‌اش رفتم و او گفت که باید حبسش را بکشد. حمایت کنید. شما هم حمایت کنید. من هم یک مادرم. آنقدر آمدم و رفتم، ٣٠ سالم بود، ٢٧ سالم بود که همه‌اش در راه زندان بودم. دائم می‌رفتم و می‌آمدم. الان مریض شده‌ام. آنقدر که این‌ها به من حرص و جوش داده‌اند. رفتم بیمارستان عمل کردم. ولی خب چه کار کنم؟

کسی از ترس از من سراغی نمی‌گیرد. به خانه‌ی ما تشریف نمی‌آورند که حالا بخواهند به ما کمکی کنند

لینک مصاحبه کامل: http://radiokoocheh.com/article/249162

ویژه نامه کانون به مناسبت “22 خرداد-روز لغو کار کودک

كار كودك بايد لغو شود. اين امر بارها و بارها از جانب نهادهاي مختلف سرمايه داري تكرار شده است. نهادهاي طرفدار حقوق كودك هم بارها بر اين امر تاكيد كرده اند. نهادهاي بين المللي همانند سازمان ملل متحد ونهادهاي حققو بشري و اسازمان جهاني كار بارها بر لغو كار كودك  تاكيد كرده‌اند. اما نه تنها هيچ گونه پيشرفتي در زمينه ي لغو كار كودك صورت نگرفته است. بلكه هر روز شاهد گسترش كار كودكان در سراسر جهان هستيم.

همه ي دلايل حاكي از آكن است كه نظام سرمايه‌داري نمي‌خواهد كار كودك را لغو كند. زيرا كه نمي‌تواند از سودهاي كلان و بادآورده خود كه ناشي از كار ارزان كودكان است، بگذرد. نظام سرمايه داري در هر جا كه مجبور شده است تحت فشار افكار عمومي با اين پديده مقابله كند، بلافاصله دريچه‌اي ديگر ر ا براي استفاده از كار كودكان گشوده است. نظام سرمايه داري بسياري از كار هاي زيان‌آور و با  تكنولو‍‍‍ژي ابتدايي را به كشورهايي منتقل مي‌كند كه در آن از كار كودك بيشتر  استفاده مي‌كنند واز اين طريق سودهاي كلان خود از كار كودك را تامين مي‌كند. از همين روست كه ما شاهد گسترش كار كودكان در كشورهايي هستيم كه تكنولو‍ژي عقب‌مانده‌تري دارند كه به نيروي كار ساده‌تري نيازمند است. گسترش كار كودكان در اين كشورها است كه نظام سرمايه‌داري را همچنان به تداوم استثمار از كار كودكان تشويق مي‌كند تا كل اين نظام از آن بهره‌مند شود و نهادهاي جهاني و حقوق بشري نيز با چشم‌پوشي از اين ستم آشكار بر كودكان و ارائه آمارهاي غلط از كاهش كار كودكان در كشورهايي خاص به خود جايزه مي‌دهند.

لینک ویژه نامه: http://www.kanoonm.com/1369

فایل صوتی میزگرد “لغو کار کودک”: http://www.kanoonm.com/1379

واگذاری سهام معدن سنگ ‌آهن مرکزی لغو نشده است – اعتصاب کارگران معدن سنگ آهن بافق کماکان ادامه دارد

هر روز وعده های جدیدی از سوی مسئولان مرتبط به گوش می رسد. برخی خبر از لغو واگذاری می دهند و برخی دیگر می گویند که از دستور لغو بی خبرند. از سوی دیگر کارگران این مجموعه نیز در پی اعتراض به این تصمیم در محل کار خود حاضر نشده و به نوعی فعالیت این مجموعه را به حالت تعلیق در آورده اند.

به گزارش2تیرماین نیوز،مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی (بافق) درباره خبر دستور لغو واگذاری سهام این مجموعه گفت: تصمیم گیری در این باره بر عهده دولت است و ما نقشی در آن نداریم. این دولت است که تصمیم می گیرد واگذاری انجام یا لغو شود.

محمدجواد عسگری درباره صحبتهای اخیر رئیس شورای شهرستان بافق مبنی بر دستور وزیر صنعت برای لغو واگذاری سنگ اهن مرکزی گفت: ما هم مانند سایر دوستان این خبر را شنیده ایم اما تا به این لحظه دستوری به ما داده نشده است. از سوی دیگر اگر ابلاغیه مبنی بر لغو واگذاری سهام سنگ آهن مرکزی ارسال شود، این ابلاغیه باید به ایمیدرو یا وزارت صنعت، معدن و تجارت و یا وزارت اقتصاد و دارایی داده شود. پس از آن دستور لغو از سوی وزارتخانه به مسئولان مرتبط استانی ابلاغ می شود.

وی افزود: در حال حاضر کارگران قسمتهای مختلف سنگ آهن مرکزی نسبت به واگذاری سهام این مجموعه اعتراض دارند، به همین دلیل تا قطعی نشدن تصمیمات به نشانه اعتراض در محل کار خود حاضر نمی شوند.

به گفته عسگری در حال حاضر به دلیل اعتراض کارگران در سنگ آهن مرکزی کار صنعتی این مجموعه به حالت تعلیق درآمده و تنها کارهای جزئی در حال اجرا است.

وی افزود: کارگران منتظرند تا مسئولان تصمیم نهایی خود برای واگذاری سهام این مجموعه را اعلام کنند.

عسگری درباره سفر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان یزد در روز سه شنبه نیز اظهار کرد: خبر آمدن وزیر به استان را از طریق رسانه ها مطلع شدم اما اخباری مبنی بر لغو این سفر به گوش می رسد. با توجه به اعتراض کارگران و اختصاص بخشی از سهام این مجموعه به صندوق بازنشستگی فولاد اگر وزیر فردا به استان سفر کند فکر می کنم برای حل مشکل کارگران سنگ آهن مرکزی بازدیدی از مجموعه داشته باشند.

اعتصاب کارگران پتروشیمی تبریز

بیش از ۵۰۰ نفر از کارگران پتروشیمی تبریز روز یکشنبه مورخه ی ۲۵/۰٣/۹٣ در پی به نتیجه نرسیدن مذاکرات نمایندگان انتخابی خود با مدیر عامل و دیگر مسئولین ذیربط پتروشیمی تبریز بعد از آغاز Over Hall (آغاز تعمیرات اساسی ماشین آلات) دست از کار کشیدند.

بنا به گزارش دریافتی اخبارروز،خواست اصلی کارگران اعتصابی افزایش دستمزد به میزان حداقل ۵۰۰هزار تومان در حقوق پایه شان می باشد.

بعد از آغاز اعتصاب که دامنه ی حمایت از آن روز به روز گسترش می یابد، مدیر عامل و مسئولین در بین کارگران حاضر شده و طبق معمول قول رسیدگی در آینده را داده اند، که کارگران بر اساس درسها و تجربیات عملی که از مبارزات، اعتراضات و اعتصابات قیلی خود داشتند، به تهدیدات و وعده های آنان اعتنایی نکرده و اعتصاب خود را ادامه می دهند.

زمان اعتصاب کارگران به گونه ای است که دامنه ی آن تولید و ادامه ی کار دیگر بخشهای پتروشیمی را در ابعاد بسیار گسترده ای تحت تاثیر قرار داده است. لذا مسئولین به عناوین مختلف آنها را تحت فشار گذاشته اند که به سر کار خود برگردند. این کارگران که بعد از اعتصابات متوالی در سالهای گذشته موفق شده اند شر پیمانکار واسط را از سر خود کم کنند و با پتروشیمی تبریز قرارداد مستقیم منعقد نمایند، نه تنها حال و روز بهتری پیدا نکرده اند، بلکه روز به روزدر اثر تورم سرسام آور، قدرت خرید خود را نیز از دست داده اند.

آقای صدر مدیر عامل پتروشیمی تبریز در یکی از جلسات مشترک با کارگران در پاسخ به اعتراض کارگران می گوید: چرا ماشین می خرید؟! چرا لوازم خانه می خرید؟! اصلا چرا مریض می شوید تا حقوقتان کفاف خرجتان را ندهد!

مسئولین می گویند، بروید سر کارتان تا رسیدگی کنیم و کارگران می گویند حقوقمان را افزایش دهید تا کار کنیم!

کارگران مصمم هستند تا رسیدن به خواستهای خود اعتصاب را ادامه دهند، لذا نیاز به حمایت و همبستگی هم طبقه ای های خود، اتحادیه ها و سندیکاها و تشکلهای کارگران سراسر ایران و جهان را دارند.

تجمع اعتراضی کارگران قند اهواز این بارمقابل ساختمان مرکزی بانک ملت درتهران

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه قند و تصفیه شکر اهواز که از دو روز پیش درمقابل ساختمان مرکزی بانک ملی ایران (یکی از سهام داران کارخانه) آغاز شده بود، صبح امروز دوشنبه (دوم تیر ماه) در مقابل ساختمان مرکزی بانک ملت (سهامدار دیگر کارخانه) ادامه یافت.

به گزارش2تیرایلنا، امروز سومین روز متوالی است که حدود 50 کارگر کارخانه قند اهواز در اعتراض به عدم دریافت 45 ماه حقوق و مزایا خود،در تهران حضور دارند.

بانک‌های ملی و ملت بعنوان مالکین اصلی کارخانه، آنطور که باید پیگیر امور کارخانه نیستند و همین مسئله باعث شده تا از چند سال پیش در پرداخت مطالبات حدود 80 کارگر این کارخانه مشکلاتی به وجود آید.

در پی تجمع اعتراضی صبح روز شنبه کارگران کارخانه قند و تصویه شکر اهواز در مقابل ساختمان مرکزی بانک ملی، مدیران این بانک برای پرداخت همه مطالبات کارگران این واحد تولیدی اعلام آمادگی کردند، اما مدیران بانک ملت به عنوان سهامدار دوم کارخانه قند از پذیرش پرداخت مطالبات کارگران تا کنون خود داری کرده اند.

بر اساس توافقات انجام شده قرار است امروز لیست‌های حقوقی کارگران برای پرداخت مطالبات معوقه در اختیار واحد مالی دو بانک ملی و ملت قرارداده شود.کل مطالبات کارگران کارخانه قند اهواز حدود دو میلیارد و 600 میلیون تومان است که باید این مبلغ با توافق بانک ملی و ملت به حساب کارگران واریز شود.

علاوه بر پرداخت مطالبات معوقه کارگران، آغاز به کار مجدد کارخانه قند و شکر اهواز و ادامه از سر گیری فعالیت تولیدی این کارخانه حائز اهمیت است .

گفتنی است،در سه روزی که از حضور کارگران قند اهواز در تهران می‌گذرد این کارگران شب‌ را در محوطه پارکها سپری کرده‌اند.

اخراج تعدادی ازکارگران کاغذ سازي پارس هفت تپه وکارون شوشتر

چند روز پيش تعدادی از کارگران شوشی از محل کارشان اخراج شدند. تعدادی از این کارکنان،‌ توسط یکی از شرکت های خصوصی زیر نظر شرکت کاغذ سازي پارس هفت تپه از کار برکنار شدند و تعدادی دیگر نیز به دلیل غیر بومی بودن از شرکت کاغذ سازی کارون اخراج شدند.

به گزارش2تیرمهر، در پي اخراج كارگران،مديرعامل دو كارخانه مذكور و مسئولان شهرستان شوش علت اصلي اخراج را اعتراض فرمانداري شوشتر نسبت به استخدام كارگران شوشي اعلام کردند.

برپایه این گزارش، تعدادی از کارکنان اخراجی بازگشت به کار شدند. اما همچنان تعدادی از کارگران شرکت کاغذسازی کارون و شرکت کاغذ سازي پارس در بلاتکلیفی به سر می برند.

‌مدير عامل شركتهاي کاغذ سازی کارون و شرکت کاغذ سازي پارس هفت تپه نیز در خصوص كارگران اخراجي از شركت كاغذ سازي كارون مي گويد:‌ اداره تعاون، ‌كار و رفاه اجتماعي شوشتر و ديگر مسئولان اين شهرستان نسبت به استخدام نيروهاي شوشي اعتراض كردند و ابلاغيه اي بر مبناي اخراج كارگران غير بومي براي ما ارسال كردند.

گفته می شود از دفتر امام جمعه شوشتر، شورای شهر و فرمانداری اين شهرستان نسبت به استخدام 15 کارگر شوشی اعتراض کرده بودند که این امر باعث اخراج این کارکنان شد.

مرکزآمارنرخ بیکاری زمستان1392را اعلام کرد

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری عمومی کشور 10.5 درصد، نرخ بیکاری مردان 9.1 درصد و زنان 18.9 درصد است.

 بیکاری زنان شهری و روستایی کشور به 47.2 درصد وبرای زنان شهرنشین به رکورد 54.1 درصد رسید.

این آمار که مربوط به نرخ بیکاری کشوردر زمستان 92 است،نشان میدهد که کمترین نرخ بیکاری کشور مربوط به گروه سنی 65 ساله در کشوراست.این امار نشان میدهد کمترین میزان بیکاران نیز در گروه سنی 60 تا 64 ساله یعنی افراد در آستانه بازنشستگی حدود 1.6 درصد است.همچنین بیشترین نرخ بیکاری هم مربوط به بازنشستگان به میزان 1.2 درصد است.

طبق اعلام این مرکز،هنوز پیک تقاضا برای کارو بیشترین جستجوی شغلی ازسوی افراد گروه سنی 20 تا 24 سالهاست. 15 تا 19 ساله‌ها هم 20.9 درصد و 25 تا 29 ساله‌ها هم با 19.7 درصد؛بالاترین نرخ بیکاری کشور رابه خود اختصاص داده‌اند.

آخرین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که هنوز زنان نسبت به مردان بیشتر جویای کارهستند.رکورد بیکاری زنان در این مدت با 47 درصد زده شد این درحالی است که مردان از این وضعیت خطری عبور کردند و اوضاعشان بهتر شده است. بر این اساس نرخ بیکاری زنان شهری و روستایی کشور به 47.2 درصد این نرخ برای زنان شهرنشین به رکورد 54.1 درصد رسید.حال تجمع اصلی بیکاران در فاصله سنی 15 تا 29 ساله قرار است. شاید این امر بیانگر هجوم کارجویان در سال های بعد باشد و این افراد در سال های آینده با مشکلات بیشتری همراه شوند.

در این گزارش اعلام شده است که نرخ بیکاری عمومی کشور 10.5 درصد، نرخ بیکاری مردان تک رقمی و معادل 9.1 درصد و نرخ بیکاری زنان نیز بیش از 2 برابر مردان به میزان 18.9 درصد است.همچنین نرخ بیکاری در مناطق شهری کشور 11.3 درصد، نرخ بیکاری زنان 22.1 درصد و نرخ بیکاری مردان در شهرها 9.4 درصد شده است.

بر اساس اطلاعات اعلام شده از سوی این مرکز نرخ بیکاری روستاهای کشور 8.7 درصد شد که در این میان نرخ بیکاری مردان روستایی 8.2 و نرخ بیکاری زنان در روستاها نیز 11 درصد ثبت شد.

طبق این گزارش نرخ بیکاری افراد از سن 30 سالگی به بعد تک رقمی می شود .اما 30 تا 34 ساله های کشور نرخ بیکاری شان به 9.7 درصد می‌رسد. شاید بدترین وضعیت بیکاری در کشور مربوط به زنان آن هم در گروه سنی 20 تا 24 سال باشد چرا که این آمار نشان می‌دهد میزان بیکاری این گروه حدود 47.2 درصد است.نرخ بیکاری زنان 25 تا 29 ساله کشور هم 35 درصد اعلام شده است.

اما این وضع در روستاها بهتر است به گونه ای که نرخ بیکاری زنان 20 تا 24 ساله کشور در روستاها حدود 28 درصد است.

لینک متن کامل گزارش:

http://www.amar.org.ir/Portals/0/Files/fulltext/1392/n_niru_92-4.pdf

فوت یک کارگربراثر گازگرفتگی چاه

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان تهران از فوت یک کارگر براثر گاز گرفتگی چاه در شامگاه یکشنبه خبر داد .

به گزارش2تیرایرنا،غلامرضا گنج آبادی روز دوشنبه افزود: نیروهای نجات هلال احمر استان تهران به همراه آتش نشانان پایتخت به محل حادثه واقع در نمایشگاه بین المللی تهران اعزام شدند تا خدمات لازم را به فرد حادثه دیده ارایه کنند.

وی با اشاره به حضور یک تیم نجات هلال احمر در محل حادثه، اظهار کرد: با سعی و تلاش نیروهای امدادی پایتخت این فرد حدود 41 ساله به بیرون چاه منتقل و مشخص شد بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست داده است.

دوم تیرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com